Succes ervaren

Wat de ontwikkeling van je kind enorm helpt is succes ervaren. Dit wil zeggen dat je baby in haar spel voelt dat ze iets kan.
Vroege vormen van succes zijn:

  • Het lakentje of iets anders in de hand voelen
  • De mond vinden met de hand of duim
  • Je ouders laten reageren door te lachen
  • Huilen als je honger hebt en dan ook eten krijgen

In een wat later stadium is het meer:

  • Iets zien en het dan ook kunnen pakken
  • Tegen iets met geluid aan slaan of schoppen
  • Rond kunnen kijken op de rug liggend
  • Het hoofd optillen op de buik liggend en voelen dat de armen kunnen helpen en later zelfs zo vrij zijn dat ze kunnen spelen met iets.

Nog weer later is dat omrollen en kunnen kiezen of je iets onderzoekt vanuit op de buik of op de rug liggend, waarbij je even alle concentratie voor dat ene voorwerp hebt. En zo komen er langzaam steeds meer mogelijkheden om succes te ervaren.

In een gezonde ontwikkeling is het een aaneengesloten reeks van succeservaringen omdat een baby heel erg uitgaat van wat zij kan. Vanuit het bewegen, spelen, trappelen ontwikkelen zich heel organisch nieuwe mogelijkheden. Zij gaat steeds meer variaties maken en wordt steeds handiger en verwerft zich vanuit die variaties nieuwe mogelijkheden. Geheel en al succesvol omdat ze uitgaat van wat ze al kan.

Toch hoor ik vaak ouders vertellen: Mijn kind is gefrustreerd omdat het nog niet kan …. En dan komt er een functie als omrollen, kruipen, staan, enz. Die kinderen ervaren geen succes. Zij ervaren barrières, ze willen iets wat niet kan.
Ik kijk daar anders tegen aan. Een kind wat verder kijkt dan wat het kan is onvoldoende bezig met zich te verbeteren waar zij nu is. Ze kan onvoldoende variaties vinden in de bewegingsmogelijkheden die ze heeft.

Daar kunnen 2 redenen voor zijn:

  1. Je kind heeft moeite de aanwezige reflexen die haar helpen in haar bewegingsontwikkeling te integreren waardoor vrij bewegen stroever gaat en bewegen meer moeite kost. Dit kind heeft ondersteuning nodig om een antwoord te vinden naar een meer bevredigende coördinatie tussen de verschillende lichaamsdelen.
  2. Jij stimuleert je kind tot iets wat zij nog niet kan. Meestal denk je dan dat je kind het niet zelf kan vinden en jij helpen moet. Of je denkt dat als zij maar meer stimulans ervaart ze harder haar best gaat doen. Dat laatste is zeker waar, maar harder je best doen betekent vaak ook meteen krampachtiger doen. Die krampachtigheid gaat alle al gevonden bewegingsmogelijkheden in de weg zitten, ook krampachtig maken, waardoor het nog moeilijker wordt om variaties te maken die nodig zijn om de volgende ‘stap te kunnen zetten’.

Als bewegingen zich niet vanzelf ontwikkelen, als je meer intens in contact met je kind wilt zijn of als je nieuwsgierig bent naar andere mogelijkheden om met je kind om te gaan, kun je overwegen naar een Child’Space groep te gaan of individuele lessen aan te vragen.

De Child’Space lessen Baby’s brein in beweging helpen je te zien wat je kind al kan, waar zij op dit moment mee bezig is en dat ruimte (space) en tijd (pace) geven.
De Child’Space lessen helpen je jouw kind te ondersteunen met dagelijkse sensorische stimulatie en bewegingen waardoor je kind gemakkelijker en gevarieerder gaat bewegen.
De Child’Space lessen geven je als ouder meer vaardigheden om vanaf het begin in communicatie met hun kind te zijn.
Al met al een mooie manier om je kind succesvol te laten zijn in haar eigen ontdekkingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *